women of steel ; let's handle brake up with care !

B R E A K U P
the hardest thing to do is watch the one you love , love someone else . but . . . if you love someone , let it go . if it comes back to you , it's your forever . if it doesn't , then it was never meant to be .

L E T ' S . . . . .
handle break up with care . . . .
pastinya ramai manusia hari ini yang sedang mengalami kekecewaan . sama seperti aku hari ini , yang mengalami kekecewaan sebab putus cinta . tapi , aku tak adalah sampai tahap kronik sakitnya rasa putus cinta . putus cinta ni kadang-kadang macam satu masalah yang besar dalam kehidupan seseorangkan ?

yang membezakan setiap orang yang putus cinta hanyalah bila dia seorang yang kuat atau lemah . aku akan share beberapa tips untuk mengatasi kekecewaan . tapi tak bermakna bila aku share everything here aku sememangnya seorang yang teramat kuat hatinya . aku juga manusia biasa . tapi mencuba sedaya upaya untuk stay strong , stay pretty . terus bersemangat . jangan bersedih .


" jangan terlalu banyak bersedih kerana kadang kala sedih itu berasal dari rasa tidak dan kurang redha dengan ketentuan Allah . sentiasalah ingat , ujian itu tanda sayangnya Allah pada kita "


P L E A S E . . . my dear jangan buat sesuatu yang bodoh bila putus cinta . bunuh diri - ini bukan jalan penyelesaian yang terbaik kepada masalah tekanan perasaan yang berlebihan bila putus cinta . hey ladies , you must stay strong . remember Allah is here , for you . it just . . . a bad day , not a bad life !


" don't let the sadness control you "

sebenarnyakan bila putus cinta , kita tak bolehlah terus-terusan bersedih . hilang semangat . aku tahu dan sedar ianya memang satu perkara yang sukar tapi kita kena kuat walau tak kuat . sejujurnya aku juga turut mengalami masalah kemurungan bila putus cinta pada hari pertama , kedua dan ketiga tapi . . . aku cuba bangkit untuk hari seterusnya . bergembira dan tersenyumlah saat hati masih menangis . 

" don't let yourself stay sad ! "
" just stay strong "

first thing bila putus cinta . . . berdoalah pada tuhan . Allah is with us . don't be sad . kalau nak menangis , menangislah . tiada yang melarang . curahkan rasa sakit itu dalam tangismu . tapi aku tak menangislah , aku tak suka "sedih" menyelubungi kehidupan seharian aku . kalau tak semua benda aku buat pun tak berhasil . aku cuba untuk kuat dan tak menangis . menangislah kalau itu boleh buat hati merasa puas .


orang kata , belajarlah lupakan segalanya . . . 
tapi melupakan orang yang di sayangi yang tiba-tiba menghilang dalam kehidupan kita adalah perkara yang susah untuk dilakukan . right ? so . . bagi aku , kita tak perlu belajar melupakan seseorang sebaliknya biarkan semuanya berlalu dan lenyap begitu sahaja . 

melupakan adalah perkara yang menyakitkan . 
so tak perlulah nak latih diri sendiri melupakan semua hal kerana itu semua adalah sebahagian dari hidup kita . kenangan . kalau kita hapus semua pun kenangan tetap ada . sentiasa segar diingatan . biarkanlah jadi masa lalu . ia akan lenyap dengan sendirinya . kalau kita paksa diri untuk melupakan semua itu pastinya tak berhasil . takkan pernah berhasil . semakin kita cuba melupakan ia akan buat kita semakin ingat . better tak payah melupakan , just biarkan . . .


jangan nak men"drama"tikkan keadaan . maksudnya . . . jangan terlalu melayan perasaan sendiri . aku tahu ianya menyedihkan . tahu sakitnya macam mana bila putus cinta but cuba anggaplah semua ini satu langkah mendewasakan diri . jangan menyendiri .


kadang-kadang kita perlu jadi seorang yang hypocrite . show to people out there that you're strong . jangan diketawakan oleh orang lain yang seronok melihat kejatuhan kita . jangan jadi manusia yang lemah .

" stay strong , make them wonder how you're still smiling "

ketika hati sedang gundah-gelana sebab putus cinta , janganlah kita pula yang berputus asa . teruskan berdoa . insyaallah , akan termakbul doa kita . mungkin hari ini terpisah siapa tahu satu hari nanti dia kembali . . dipertemukan balik . kalau dah jodoh tak kemana . berdoa banyak-banyak . mohon diperjodohkan . jangan berputus asa . tuhan menguji , untuk kita lebih dekat dengan dirinya .


time to think positive . jangan nak mengada-ngada fikir si dia itu , ini , itu , itu . jangan nak pandai-pandai buat andaian tersendiri . kesudahannya , hati sendiri yang sakit . then menangis lagi ? sebolehnya elak dari nak fikirkan tentang dia yang tak pernah fikirkan kamu . please stop thinking , you will get crazy .



listening to music . . . 
boleh dengar tapi please jangan layan lagu yang sedih-sedih . yang seolah-olah lirik lagu tu memerli kehidupan kita . jangan baca novel-novel cinta . tak sesuai untuk orang-orang yang sedang patah hati . mmm . . . macam semua benda terbatas nak buat kan ? tapi ada sesuatu yang lebih . saat hati sedang menangis , bersedih . why not you ajak kawan-kawan luangkan masa untuk hang out . keluar shopping . or do something yang make you smile . even just a fake smile .

if rasa down juga , rasa kesepian . share with your friends . ceritakan semuanya . jangan pendam . tak pun tulis atas satu kertas , luahkan apa yang dirasa . kemudian jangan baca balik , nanti menangis pula tapi koyakkan kertas-kertas itu . dan buang !


rindu ?
lumrah dalam kehidupan manusia . bila rindu , kirimkan doa . agar dia turut merasakan rindu itu . walaupun cerita cinta yang terputus ditengah jalan ini tak berakhir dengan cara yang diharapkan , kita tetap kena bersyukur . bersyukurlah . . . sekurang-kurangnya kita pernah diberi peluang untuk menyayangi dan mencintai .


No comments:

Post a Comment