pemadam dan pensil

aku terbaring dengan earphone di telinga . lagu terpasang dengan volume tahap bunyi maksima . aku perlahankan sekejap bila azan bergema . kemudian aku kuatkan semula . tengah sedap layan kepala tiba-tiba katil bergegar seketika . bukan gempa bumi tapi ada satu text whatsapp yang diterima . buka dan baca .

" dah putus ke? "
" ya "
" kenapa? "
" panjang ceritanya "
" panjang atau malas nak cerita "
" dua-dua "
" tak cuba rujuk semula? "
" dah tak ada jodoh agaknya "
" maafkanlah dia , beri dan terima . sebab itulah pemadan dan pensil ada "

motif nak kaitkan pemadan dan pensil dengan hati dan jiwa ? mmm . . . aku biarkan text itu terpampang di skrin yang bernyala . malas nak dikir tentang benda yang lepas . tapi tak salah apa yang dia kata .  pemadam dan pensil ibarat dua manusia bercinta .

pemadam dan pensil .
bila pensil buat salah . pemadam akan padamkannya . tapi sampai bila ? pemadam itu sampai satu tahap akan menipis dan lenyap juga . pemadam yang pada asalnya putih melepak boleh jadi comot , hitam sana sini . pensil yang buat salah tapi pemadam yang tanggung semuanya .

aku pemadam yang dulu tak percaya pensil akan banyak buat salah . tapi aku salah , aku padam sampai badan aku patah . sampai parah . sudahlah . malas nak fikir . pejam mata untuk cuba lena , biarlah aku tidur seketika . cuma dengan aku tidur dapat lupa perkara yang buat aku sakit kepala dan jiwa .

kepercayaan itu macam kertas .
sekali diramas , dironyokkan . . ia takkan cantik macam yang lepas .

itu kata orang

duduk menongkat dagu di meja . tangan digerakkan di skrin telefon . atas bawah dihala . mata juga atas bawah membaca apa yang terpapar di skrin . bibir sekejap mengukir senyuman . orang kata aku gila . orang kata aku bahagia .
mmm . . . itu orang kata .

duduk keliling meja . berborak tak ingat dunia . ada kawan buat lawak gila-gila . aku ketawa . aku pula buat lawak , kita ketawa bersama . orang kata aku sempurna . tak ada masalah sebab asyik gembira .
itu kata orang .

aku manusia biasa . ada rasa dalam jiwa . aku gembira untuk menutup luka . aku kerawa untuk hilangkan air mata . aku sorok rasa . aku jarang luahkan semuanya . 
itu orang tak pernah kata .
tapi . . biar apa kata orang . itu hak mereka . biarkan saja .
ikut kata hati sendiri . itu paling penting .

berangan saja !

okay , this is for my encek nurse ! layan sajalah saya berangan eh . ohooo !
" dari isteri untuk suami " - tajuknya


saya nak kita jadi . . . daddy and mummy yang romantic dan penyayang depan anak-anak kita . hee . . saya tahu mesti awak gelak bila baca ayat pertama saya . tapi saya serious sebenarnya . saya bukan mengada-ngada . saya nak anak-anak kita tahu apa itu kasih sayang dan cinta . saya nak anak-anak kita belajar apa itu bahagia bersama doa seperti mana kita buat sekarang ini untuk our relationship . bila kita tunjuk kita mesra , anak-anak akan turut sama bahagia . saya harap awak tak ketawa . hahaha , biar saya sahaja yang ketawa .

saya harap awak tak kisah bila saya semburkan air paip pada awak bila awak sedang basuh kereta kat laman rumah satu hari nanti . tak marah saya bila saya sengaja berjalan lambat-lambat depan TV masa awak sedang tengok perlawanan bola sepak pasukan kegemaran awak .

" buatlah kalau itu dapat buat hubungan kita makin mesra walaupun kita dah lama berumahtangga " - saya nak dengar ayat ini dari mulut awak bila saya buat semua yang diatas . haha . sweet ke tidak ?

saya tetap akan peluk dan cium awak masa awak sibuk di dapur siapkan masakan untuk our dinner walaupun anak kita ada ? eh ? haha . okay terbalikkan . awak akan tetap peluk dan cium saya sampailah saya dah tak ada satu hari nanti .

saya tetap akan pimpin tangan awak walaupun anak kita dah boleh berlari dekat pasaraya . saya tahu awak mungkin malu bila orang pandang dan mengata ( bila dah tua nanti ) , tapi kita bukan buat sebab nak orang puji kita . tapi sebab kita bahagia . bukankan semua suami isteri yang buat selepas berkahwin merupakan satu pahala ? hee . .

sesungguhnya kasih sayang itu bermula dari rumah . kasih sayang dari awak sebagai seorang daddy dan saya as mummy yang super cute ( okay perasan disini ) . . . mendidik anak-anak kita jadi soleh dan solehah . saya mahu anak-anak kita berjaya dari sudut pelajaran dan akidah . mungkin dari situ ada jalan untuk kita sekeluarga menuju ke Jannah . kan ?

yang benar ,
isteri .

ps : Sabda Rasullullah SAW - jika seorang isteri itu telah menunaikan solat lima waktu , berpuasa dibulan Ramadhan , menjaga kemaluannya daripada mengerjakan perbuatan haram dan taat kepada suaminya , makan dia akan dipersilakan masuk kedalam syurga dari pintu mana sahaja yang dikehendakinya .

* * * * * * * * * *

hee . . terberangan bila semalam saya stalk muka buku angkasawan negara , wife dia . . sekali dengan video anak dia bella yang super duper cute tu haa . to be honest lah , i get jealous sikit . sweet sangat kot .

tiba-tiba rasa macam gatal gedik nak kahwin juga bila tengok mereka yang sangat sweets plus anak-anak yang super cute . mmm . . my friends pun ramai yang dah kahwin . berderet dah anaknya . but . . tak apalah rezeki mereka . jodoh awal . kan ? tak perlu jealous , sabar . hee . .

lalalalala ~ sibuk je pasal nak kahwin . alahaiiii .

cerita dia : jangan menangis lagi

dia menangis di hujung talian . aku cuba tenangkan dia . esakan dia mula berkurangan . dia mula bercerita perlahan-lahan . aku pasang telinga kiri dan kanan . tak kisahlah pukul berapa sekalipun aku tetap ada untuk dia sebab kami kawan . dia habiskan cerita dengan satu keluhan berat . kesian .


dia jarang bercerita tentang kekasih dia . tapi kali ini mungkin dia dah tak tahan jadi dia luahkan semua . kekasih dia macam dah bosan dengan dia . ditanya sepatah , sepatah jugalah dia jawab . sabarlah awak . cuma itu yang mampu aku katakan .

bro , aku tahu entry ini tak dibaca tapi aku haraplah faham perasaan kawan aku .

awek awak , kawan saya . . . setia kot orangnya . awak buat apa semua dia percaya . tapi jangan buat semua itu sebagai ticket untuk awak sakitkan hati dia . memang dia selalu diam tapi jangan sebab itu awak nak besarkan semua masalah yang ada . memang dia selalu mengalah tapi jangan sebab itu awak selalu nak menang setiap masa .

bila awak buat dia macam tak ada . awak tahu tak berapa ramai lelaki yang cuba tarik perhatian dia ? tahu tak berapa ramai lelaki dia reject sebab dia nak awak saja ? tahu tak berapa ramai lelaki dia suruh cari perempuan lain sebab dia nak awak dengan dia bahagia sampai hujung nyawa ? awak dah rabun ke buta ? tak nampak ke dia sayang gila kat awak ?!

aku susah nak percayakan orang . tapi sebab dia pilih awak jadi saya rasa awak mungkin lebih sesuatu yang lelaki lain kurang . saya cuma tak nak awak buat dia macam bola yang boleh awak sepak terajang . dan satu lagi , saya harap satu hari nanti awak pandang belakang bila dah jauh kedepan . awak akan nampak seorang lelaki dalam satu barisan panjang cuba curi hati dia yang kononnya dulu awak sayang . mungkin lelaki itu tak kelakar macam awak boleh buat untuk dia ketawa riang , tapi saya jamin lelaki itu takkan buat dia menangis macam awak buat sekarang ini .

ada masanya kita perlu bersendirian


agak lama blog aku tidak terusik . bukan sahaja tidak terusik malah tidak dijenguk langsung . kejamkah aku ? mmm . . biarkan . sebab hanya blog ini yang lebih faham apa sebenarnya yang berlaku . sebab hanya blog ini yang sangat setia mendengar setiap luahan isi hati tuannya . seriously aku akan ajak couple or maybe kahwin terus kalau blog ni manusia . biar buruk , asal setia .

tidak terusik , tidak bermakna tidak sayang .

kawan atau rakan merupakan orang yang kita kenal dia dan dia mengenali kita . sahabat pula , sama seperti kawan tapi lebih rapat dengan kita . sahabat ialah orang yang tahu keburukan kita tetapi masih mahu berkawan dengan kita dan cuba mempertahankan kita daripada keburukan kita sendiri . tetapi kawan pula ialah orang yang tahu tentang keburukan kita , masih berkawan dengan kita namun cuba untuk menjatuhkan kita dengan berpelurukan keburukan kita .

dan aku punyai ramai kawan . dilaman social sahaja jumlahnya lebih dari seribu orang . tapi sahabat aku dilaman social tak lebih dari 20 orang . seriously .

hari itu , aku memilih untuk mengasingkan diri . lari dari dunia realiti . angkat kaki dari dunia fantasi . lari dari twitter , lari dari facebook . lari dari bernafas dalam ego sendiri . jika diizinkan aku mahu lari dari diri sendiri . . kerana aku mahu dianggap loser .


sebab itulah bersendirian menjadi pilihan hati . loser sejati yang mengasingkan diri . cinta aku diragut pergi . laptop pula dibiarkan sepi . kenderaan persendirian memang tak ada , hee . telefon bimbit dibiarkan tiada bateri . . akhirnya yang dipilih tidur sepanjang hari . makan nasi tidak berasa nasi sampai air ribena di tekak pun terasa basi .

ada sahabat yang nampak perubahan yang berlaku . mereka memanggil , menghulurkan pelampung semasa aku terkapai-kapai . tapi aku menolak . aku mahu berenang sendiri . biarlah lemas sekalipun . maaf , tapi terima kasih sahabat .

hanya ini caranya . walaupun ramai kawan . . ada masanya kita lebih suka bersendirian . dan saat itu , satu perasaan akan muncul . satu semangat akan timbul . perasaan magic dimana kita merasai kemanisan kesedihan . semangat selepas kita termenung jauh , menangis dan melepaskan semua pergi .

perasaan seorang loser yang bangkit dalam kelemahan . perasaan seorang yang tidak menyerah kalah walaupun di ambang kekalahan . bagaikan sebuah pasukan yang bermain dengan kekurangan seorang pemain dan ketinggalan satu gol ketika berhadapan pasukan terbaik dunia . . .

dan selepas itu , kita akan bangun sendiri . membina kehidupan baru yang pada asalnya sebuah kegagalan . kerana setiap pengakhiran adalah sebuah permulaan yang baru . dan kita belajar dari kesilapan .

you can say i am a loser but sometimes a loser wins . .


smile even though it hurt



tersenyumlah hati yang sedang bersedih

saat kita menempuhi onak dan duri dunia
derita sekali sekala mencuti hati
hati remuk menangis tidak henti
kesedihan terus-menerus bersemadi di dasar hati
ketika itu sabar pun tidak dikenali lagi
dalam terharu . .
air mata tertumpah juga

wahai hamba illahi
begitulah kehidupan di dunia
kita tidak akan sesekali dapat menjangka
apa yang Allah aturkan untuk kita
adakalanya kita tersangat gembira
adakalanya kita tersangat kecewa
namun . .
jangan risau manusia
Allah itu tuhan kita
Tuhan yang maha luas kasih sayang-Nya
percayalah . .
Allah tidak akan menduga hambanya
kecuali untuk melihat hambanya
tersenyum  disana
tertawa disana
berbahagia diasana
insyaallah di syurga
yang mengalir dibawahnya
sungai-sungai yang mendamaikan jiwa

didalam hati manusia ada kekusutan dan tidak akan terurai
kecuali menerima kehendak Allah SWT

jangan bersedih kerana anda telah melalui kesedihan itu kelmarin
dan ia sama sekali tidak memberi sebarang manfaat pun pada keesokkan harinya

kesedihan demi kesedihan
bakal membuat anda semakin terperuk dalam keputusan
dan dunia yang luas dirasakan sempit
dan tidak lagi berguna

padahal dunia inilah kesempatan
untuk kita mendekatkan diri kepada Allah
untuk kira raih syurganya
yang tersangat indah
serta bebas daripada rasa kesedihan

gara-gara kesedihan
air yang manis akan terasa pahit
makanan yang lazat terasa hambar
bunga mawar yang mekar mewangi kembali layu

ingatlah tangisan terindah itu
apabila butir-butir air mata
mengalir hangat dipipi
lantaran terasa diri kita begitu kerdil disisi Allah
dan begitu bersosanya diri kita di sisi Allah

wahai hamba Allah
lihatlah disekeliling kamu dan teguhkan pendirianmu
sepanjang hidup dan usiamu jangan mudah berputus asa

senyuman yang kau berikan
dan air mata yang kau titiskan
simpan . . jadikan tauladan
segala yang kau pandag dan dengar
simpan . . jadikan pedoman

you don't know everything but Allah knows everything
don't be sad , Allah is always with you
think positive

jangan bandingkan cerita cinta kita

kerap lidah menyebut dan telinga mendengar ayat . . . " setiap yang berlaku pasti ada hikmah yang tersendiri " . . . kan ? hikmah yang akan disedari selepas berlaku sesuatu perkara atau tragedi pada diri kita atau mungkin orang lain . mmm . . ianya cuma bergantung pada kita untuk mengambil sebagai satu pengajaran ataupun terus berdegil diri .

sekerap mana pun seseorang itu putus cinta , tidak bermakna akan takut untuk jatuh cinta lagi , lagi dan lagi .

ps : don't shed your tears for someone who hurt you

lazimnya dalam kehidupan , seseorang akan jatuh cinta sebanyak tiga kali . pasti pernah sekali . jatuh cinta dengan kawan baik sendiri dan akhirnya menjahanamkan satu hubungan persahabatan yang sekian lama pernah terjalin rapi . tapi ada hikmah tersendiri . ia mengajar erti sahabat sejati . ia mengajar bahawa dalam persabahatan ada garis yang tidak seharusnya diseberangi .

kemudian yang keduanya , pasti pernah sekali jatuh cinta dengan seseorang yang dirasakan sempurna . walaupun ada yang menegur bahawa tidak ada manusia yang sempurna , dia tetap sempurna dimata kita . sebelum kita sedar kesilapan yang kita buta tanpa sengaja . namun kesilapan itulah yang akan mengingatkan kita walau sebaik atau sejujur mana pun si dia , dia tetap manusia biasa . dia tidak dapat lari dari melakukan kesilapan yang membuatkan hati orang yang menyanjungnya terluka .

dan yang ketiga , pastinya pernah sekali jatuh cinta dengan seseorang yang kita rasa sama seperti kita . seorang yang bila bersama , membuat rasa selesa bertambah selesa . seorang yang berkongsi citarasa . seorang yang belum diberitahu tapi sudah dapat meneka apa yang kita rasa . seseorang yang dalam satu masa , menyukai kita dan kita menyukai dia . dan adakalanya ia berakhir juga . tapi persinggahan dia dalam hidup kita mengajar kita kenal siapa diri kita . mengajar kita melihat diri kita tanpa bantuan cermin atau sesiapa .

melalui semua ini atau salah satu daripada ini menyedarkan kita bahawa orang yang paling penting kita jaga dalam hidup kita tidak bererti tidak akan menyakitkan kita . dan orang yang kita sakiti adalah orang yang paling memerlukan kita dalam hidupnya .

di penghujungnya , cinta sama seperti cantik dan seksi . . berada dalam kumpulan yang sama . subjektif untuk diucap dengan kata-kata . erti cinta tidak sama bagi setiap manusia . yang sama ialah setiap manusia punyai perasaan cinta dan ingin dicinta .

jangan bandingkan cerita cinta kita sendiri  dengan cerita cinta dalam drama . cerita cinta drama ditulis oleh manusia . cerita cinta kita ditulis oleh yang maha kuasa . percayalah pada-Nya sebelum percaya pada cinta .

ps : i believe everything happens for a reason . . good or bad .

please be nice to me



03 01 2014

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

hari ini hari ke tiga kita semua berada di tahun baru 2014 . masih berkesempatan kot untuk aku wish "happy new year" kan ? hee . . kesibukan yang melanda few days ago jadi tak sempat nak wish . apa pun , syukur اَلْحَمْدُلِلّهِ kerana kita semua masih diberikan peluang dan ruang untuk terus bernafas dan mewarnai dunia serta menikmati sebuah kehidupan dengan penuh ketabahan .


setiap kali masuk tahun baru ramai yang akan bertanyakan tentang azam tahun baru . dan aku sendiri tak terlepas untuk memberikan jawapan dari mereka yang bertanyakan tentang azam tahun baru . rasa macam terpinga-pinga nak jawab soalan apa azam tahun baru aku . aku tak terfikir pun sebenarnya .

rasanya dah bertahun tak pasang azam setiap kali tahun baru . azam yang sedia ada sebelum ini pun belum tertunai lagi , diabaikan begitu saja . . tahun ini pun maybe tak ada azam tapi harapan . harapan untuk berubah . berubah kearah yang lebih baik pastinya . perubahan yang postive .



kunci disetiap kejayaan adalah doa . . dan aku berdoa untuk tahun ini agar kehidupan aku akan lebih baik , bertambah baik dengan perubahan yang aku aku cuba lakukan untuk diri aku sendiri . semoga lebih diberkati , lebih dirahmati , lebih bermanfaat , lebih bahagia , lebih bersemangat , lebih ketabahan , lebih cekal ,  lebih rezeki yang dilimpah kurniakan , lebih berjaya , lebih berkeyakinan . . lebih dalam segalanyalah . آمِّينَ