kesempurnaan yang dicari

melepaskan keluhan berat dari dalam hati dan akal fikiran . sedikit tertekan tapi cuba untuk kuatkan hati , terus bersemangat . sepanjang hari ini , terperap aku didalam bilik . . berhenti menulis didalam diary hitam kesayangan bila terpandang laptop yang semakin hari semakin berhabuk diatas meja kecil disudut katil . aku simpan diary dan turn on laptop . . .

sebaik laptop di on . . terus masuk link blog aku . aku click "new post" . . terhenti jari jemari aku disitu . kaku seketika . apa yang aku ingin taip sebenarnya . kosong dalam otak . termenung memandang skrin . lama aku terdiam . then terlintas difikiran tentang kesempurnaan yang dicari oleh setiap orang dalam sesebuah kehidupan bila terfikirkan tentang seseorang ini . feels moody .

mmm . . lately ni aku selalu moody atas hal-hal yang terjadi beberapa hari sebelumnya . fake smile menghiasi muka . err bukan moody yang biasa tapi terlebih luar biasa . menyimpulkan perasaan moddy dengan apa yang terlintas difikiran tentang kesempurnaan yang dicari oleh seseorang ni jadi macam rasa tak senang duduk bila merasakan orang lain lebih sempurna . walhal tiada yang sempurna dalam dunia ini . dan diri aku sendiri tak lah sesempurna mana pun .


tiada yang sempurna sebenarnya dalam dunia ini . tapi mengapa semua orang sentiasa mencari kesempurnaan yang tak pernah ada dalam setiap diri seseorang itu . nobody perfect . we just a normal human being . semua orang pastinya selalu berkata begitukan , tapi . . . tak pernah sedar yang sebenarnya kita selalu mencari kesempurnaan dalam kehidupan seharian .

terkadang kita kena ingat bila kita melihat kesempurnaan seseorang jangan sampai tidak melihat keburukan dalam dirinya . tak semua sempurna . setiap orang melakukan kesalahan . jangan terlalu mudah jatuhkan hukuman . jangan terlalu ikutkan kata hati . biarpun hati itu sakit tanggung derita tapi ia masih berfungsi .

jangan terlalu mengagumi seseorang dan anggap dia begitu istimewa . kerana semua orang hanyalah manusia biasa . apabila dia melakukan kesilapan tidaklah sukar untuk kamu memaafkan dan membolehkan hubungan yang terjalin akan terus hingga ke akhir hayat dan bukanlah menghukumnya dengan meninggalkan dia begitu saja kerana merasa terlalu kecewa dengan sikapnya lalu semuanya akan menjadi terhenti begitu sahaja .

terlalu mengejar kesempurnaan kelak akan berjauh hati dan akan kehilangannya apabila dia menjadi milik orang lain . bila sudah kehilangan barulah akan terasa menyesal dan waktu itu sudah tidak ada gunanya lagi . oleh itu janganlah terlalu mengejar kesempurnaan yang tiada .


sedangkan jika kita boleh memaafkan kesilapan orang kita sayang dan akur kelemahannya sebagai manusia biasa dan tidak sempurna serta bersyukur dengan apa yang sudah kita miliki , kita akan bahagia dan terus bahagia . begitupun hidup ini tiada yang abadi , yang patah tumbuh yang hilang berganti . . tapi yang berganti tidak mungkin akan sama dengan yang telah hilang .

jangan sampai buta hati

tiada siapa sempurna . tiada siapa mampu jadi sempurna . tiada siapa hidup tanpa masalah . semua orang ada masalah . kita tidak tahu apa yang mungkin telah dilalui oleh orang lain . fikir sebelum kita mula menghukum , mengkritik atau mempersendakan mereka . setiap orang antara kita mempunyai peperangan dalam dunia mereka sendiri .



jangan terlalu mencari "sempurna"
jika kamu memancing ikan , setelah ikan itu terlekat dimata kail . . hendaklah kamu mengambil ikan itu . janganlah sesekali kamu melepaskan kembali kedalam air begitu saja . kerana ia akan sakit oleh ketajaman mata kail dan mungkin akan menderita selagi ia masih hidup .

begitu juga kehidupan . . setelah kamu banyak memberi pengharapan kepada seseorang dan setelah dia mulai menyayangi kamu hendaklah kamu menjaga hatinya . jangan sesekali meninggalkannya begitu saja bila kamu sudah berjumpa dengan orang lain . kerana dia akan terluka bersama kenangan .


ps :  aku manusia lemah . . . . .

No comments: